-
ظاهرست آثار و میوه رحمتش
لیک کی داند جز او ماهیتش
-
هیچ ماهیات اوصاف کمال
کس نداند جز بآثار و مثال
-
طفل ماهیت نداند طمث را
جز که گویی هست چون حلوا ترا
-
کی بود ماهیت ذوق جماع
مثل ماهیات حلوا ای مطاع
-
لیک نسبت کرد از روی خوشی
با تو آن عاقل چو تو کودک وشی
-
تا بداند کودک آن را از مثال
گر نداند ماهیت یا عین حال
-
پس اگر گویی بدانم دور نیست
ور ندانم گفت کذب و زور نیست
-
گر کسی گوید که دانی نوح را
آن رسول حق و نور روح را
-
گر بگویی چون ندانم کان قمر
هست از خورشید و مه مشهورتر
-
کودکان خرد در کتابها
و آن امامان جمله در محرابها
-
نام او خوانند در قرآن صریح
قصه اش گویند از ماضی فصیح
-
راست گو دانیش تو از روی وصف
گرچه ماهیت نشد از نوح کشف
-
ور بگویی من چه دانم نوح را
همچو اویی داند او را ای فتی
-
مور لنگم من چه دانم فیل را
پشه ای کی داند اسرافیل را
-
این سخن هم راستست از روی آن
که بماهیت ندانیش ای فلان
-
عجز از ادراک ماهیت عمو
حالت عامه بود مطلق مگو
-
زانک ماهیات و سر سر آن
پیش چشم کاملان باشد عیان
-
در وجود از سر حق و ذات او
دورتر از فهم و استبصار کو
-
چونک آن مخفی نماند از محرمان
ذات و وصفی چیست کان ماند نهان
-
عقل بحثی گوید این دورست و گو
بی ز تاویل محالی کم شنو
-
قطب گوید مر ترا ای سست حال
آنچ فوق حال تست آید محال
-
واقعاتی که کنونت بر گشود
نه که اول هم محالت می نمود
-
چون رهانیدت ز ده زندان کرم
تیه را بر خود مکن حبس ستم
مولانا
https://www.sherfarsi.ir/molavi/فرق-میان-دانستن-چیزی-به-مثال-و-تقلید-و-میان-دانستن-ماهیت-آن-چیز
تیه
- تیه
- بیابان، بیابانی که موجب هلاک یا گمراهی است